woensdag 8 oktober 2008

jong geleerd is oud gedaan.



Toen ik op de lagere school zat was handwerken nog een vak dat wekelijks op het rooster stond.

We hadden een hele lieve wat oudere handwerkjuf die ons veel geleerd heeft. Vooral borduren deed ik als kind erg graag. En toen mijn moeder een cursus macramé ging volgen wilde ik dat ook wel proberen. Haken heb ik ook van mijn moeder geleerd en zelfs op de middelbare liep ik met een haakwerkje rond in mijn tas. En of dat nu cool was of niet daar trok ik me niets van aan.

Mijn tante had een enorme kast vol met ariadne's, in die tijd nog een echt handwerkblad, en ik kon uren in die bladen snuffelen en beschrijvingen lezen.

Zo heb ik me in de loop der jaren wat basisvaardigheden eigen gemaakt.


Helaas is de handwerkles op de basisschool afgeschaft. Maar gelukkig kan ik mijn dochters zelf wat leren.

De jongste heb ik de festonsteek geleerd. Een hartje met vliesofix op een lapje gestreken en hup borduren maar. Zo werden de dagen dat we samen ziek thuiszatten toch nog goed benut.

groetjes Kronova

1 opmerking:

Anoniem zei

Bij ons is op de basisschool de handenarbeid juist weer ingevoerd.
En wordt een rooster van 4 weken gevolgd met 4 groepen die elkaar afwisselen. De 1ste groep begint met figuurzagen de 2de met breien, de derde met schilderen de 4 de met borduren. Daar per groep 4 weken aan werken en dan wisselen.
Bevalt goed! Zo leren ze toch nog wat handwerk. grts Margriet