vrijdag 30 mei 2008

snorretje

Omdat dit de eerste blazer is die ik maak. Kom ik allelei "nieuwe"dingen tegen. 1 daarvan is het snorretje. Voordat ik aan deze opleiding begon had ik zelfs nog nooit van een snorretje gehoord, laat staan dat ik wist hoe het werkte. Nu blijk ik gelukkig niet de enige te zijn, een hele opluchting. Op advies van onze lerares hebben we aan de hand van het mouwpatroon zelf een patroon gemaakt. (de korte kant, links op bovenstaande foto, is de voorkant van het snorretje en de lange kant is achter)
Snorretjes zijn kant en klaar te koop en ook wel op vorm te knippen maar een eigen gemaakt zou beter passen zo werd ons vertelt.
De vorm werd met 0.5 cm naad uit volume vlies geknipt. In mijn geval was het vlies 1 cm dik omdat ik mijn blazer van een zeer dikke katoen maak. Daarna heb ik de vorm nog eens uit twee lagen dunne katoen geknipt met 1 cm naad. Vervolgens heb ik het vlies tussen de twee lagen katoen met een zigzaksteek aanelkaar gezet.
Na het inzetten van de mouw heb ik het snorretje op de inzetnaad vastgezet zodanig dat het snorretje naar beneden in de mouw valt.
Weer wat geleerd. Met een beetje geluk kan ik dit weekend de blazer helemaal afmaken. Hopelijk word de blazer dan volgende week gelijk beoordeeld zodat ik hem lekker kan gaan dragen.
groetjes kronova

Geen opmerkingen: